eTwinning
Aneta Wawreckai

W tym roku już po raz drugi przystąpiliśmy do Kampanii Społecznej Z Okazji Międzynarodowego Dnia Białej Laski (15.X). Celem projektu jest uwrażliwienie uczniów na
trudy funkcjonowania osób z dysfunkcją wzroku, ich potrzeb i możliwości. Rezultaty, których oczekiwaliśmy to: wzrost zrozumienia dla potrzeb i ograniczeń wynikających z dysfunkcji wzroku, przełamanie lęku we wzajemnych kontaktach oraz zdobycie informacji na temat właściwej pomocy osobom niewidomym.
Uczniowie naszej szkoły przygotowali kartki dotykowe oraz przekazali życzenia w języku angielskim i niemieckim dla podopiecznych Kujawsko –Pomorskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego Nr 1 im. L.Braille’a w Bydgoszczy.
Erasmus
Tomasz Dylkowski

W latach 2017-2019 Zespół Szkół w Pilicy brał udział w międzynarodowym projekcie Erasmus Plus pod tytułem „Burze i Błyskawice w Strategiach nauczania Meteorologii”.
Celem projektu było pogłębienie zainteresowania uczniów tematem praktycznych zastosowań geografii. Uczniowie i nauczyciele wspólnie odkrywali interdyscyplinarne zastosowania geografii i meteorologii. Organizacją wnioskującą była Szkoła Średnia Ogólnokształcąca - COLEGIUL NAȚIONAL ȘTEFAN CEL MARE HÂRLĂU w Rumunii, a partnerami: Polska, Słowenia, Portugalia i Francja.


Celem tego projektu jest praktyczne podejście do tematów o znaczeniu
globalnym (ochrona środowiska, zachowanie różnorodności geograficznej i
wykorzystanie zasobów) w celu promowania zrównoważonego stylu życia,
opartego na długoterminowym uczeniu się. Nasi uczniowie będą mieli
okazję odwiedzić kraje partnerskie w projekcie jak i przyjmować gości z zagranicy w naszej szkole.
Narodowy
Program Rozwoju Czytelnictwa
Iwona Kuraś

Nasza szkoła w 2018 r. zakwalifikowała się do „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”- Priorytet 3. zakresie „Rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję i wspieranie czytelnictwa dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych”.
Wniosek o dotację został złożony 26.10. 2017 roku, a 24 lipca 2018 roku Zarząd Powiatu Zawierciańskiego podjął uchwałę o dofinansowaniu z budżetu państwa zakupu nowości wydawniczych niebędących podręcznikami do bibliotek szkolnych.
Realizacja programu odbywała się od 01.09.2018 do 31.12.2019, w tym czasie przeprowadzono ankiety ,zamówiono książki, dokonano opracowania bibliotecznego książek. Odbyły się wydarzenia promujące czytelnictwo, a także zrealizowano projekty edukacyjne, nastąpił znaczy wzrost liczby wypożyczonych książek.
Zespół Szkół w Pilicy Liceum Ogólnokształcące im. Królowej Elżbiety z Pilczy uzyskało wsparcie finansowe w kwocie 15.000, zł , z tego 12000,zł to kwota dotacji, 3000,zł stanowi wkład własny. Cała kwota dotacji została wykorzystana w 100%.
Założone cele zostały osiągnięte .Działania w ramach projektu spotkały się z dużym zainteresowaniem ze strony uczniów i nauczycieli. Zakupiono książki zgodnie z preferencjami czytelniczymi uczniów. Księgozbiór biblioteki uzupełniono o nowe lektury związane z nową podstawą programową obowiązującą od 01.09.2019 roku. Zakupione nowości wydawnicze przyczyniły się do rozwoju zainteresowań i kompetencji czytelniczych uczniów oraz kształtowały nawyk czytania.
Śląska Młodzież Solidarna w Działaniu
Iwona Kuraś

Celem projektu jest wsparcie młodych ludzi w szczególnie trudnej sytuacji, również tych z niepełnosprawnościami, w zdobywaniu i doskonaleniu umiejętności społecznych ważnych na rynku pracy, zgodnych z Europejską klasyfikacją umiejętności/kompetencji, kwalifikacji i zawodów (ESCO). W ramach projektu uczestnicy biorą udział w nieodpłatnych warsztatach rozwijających kluczowe kompetencje, potrzebne i wymagane przez pracodawców. Wśród nich znalazły się umiejętności miękkie, interpersonalne czy osobiste, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia komunikatywności (komunikacji werbalnej i niewerbalnej, wyrażania emocji) i wrażliwości społecznej. Z pomocą mentorów i opiekunów, młodzież biorąca udział w projekcie, stworzy swój autorski projekt na rzecz społeczności lokalnej, pracując w charakterze wolontariuszy organizacji pozarządowych. Pozwoli to uczestnikom wykorzystać zdobyte umiejętności w praktyce, zwiększając tym samym ich zainteresowanie i zaangażowanie w sprawy społeczne.
Korzyści dla uczestników:
• udział w bezpłatnych szkoleniach i warsztatach,
• zdobycie i doskonalenie umiejętności i kompetencji społecznych atrakcyjnych dla pracodawców,
• zdobycie doświadczenia w pracy projektowej,
• wykorzystanie zdobytych umiejętności w praktyce podczas realizacji projektu społecznego.
Projekt ma na celu wsparcie młodzieży w zdobywaniu i doskonaleniu kompetencji społecznych, komunikacyjnych i osobistych. Jest to szereg istotnych kompetencji wymaganych przez pracodawców, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy czy stanowiska. Szkolenia warsztatowe odbywają się w 8-osobowych grupach (ok. 45 h).
Podczas trwania projektu, uczestnik będzie miał okazję poznać lepiej samego siebie, zastanowić się nad swoimi wartościami, poznać innych uczestników projektu i wejść z nimi w interakcje w poszukiwaniu cech wspólnych.
Podczas warsztatów kompetencji społecznych i komunikacyjnych, uczestnik dowie się jak:
• wykorzystywać tajniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
• zrobić dobre pierwsze wrażenie,
• przekonać innych do swojego pomysłu,
• mówić i przyjmować komplementy,
• mówić by nas słuchano,
• być dobrym rozmówcą,
• komunikować się w środowisku międzykulturowym.
PoczytajMy
Iwona Kuraś

W trakcie udziału w projekcie czytelniczym PoczytajMy młodzież z klubu:
• uczy się, w jaki sposób organizować spotkania czytelnicze: jakie ćwiczenia zaproponować, jak dobrać lekturę dla grupy uczestników, jak formułować pytania i polecenia;
• ćwiczy dykcję, poprawne czytanie, autoprezentację;
• samodzielnie prowadzi spotkania czytelnicze dla młodszych kolegów;
• rozwija własne talenty i dzieli się nimi z innymi;
• realizuje własne pomysły na lokalne akcje czytelnicze, zachęcające do sięgnięcia po książkę;
• daje sobie koleżeńską informację zwrotną dotyczącą efektów działania oraz zaangażowania w klub czytelniczy.