PROJEKT COMENIUS
Dziedzictwo historyczne pomaga budować Europę.
Ogólnie o projekcie:
Zaczynając od lokalnej perspektywy
planujemy rozszerzyć nasze zainteresowania tak aby objęły całą Europę.
Pozwoli to nam zrozumieć lepiej naszych europejskich
partnerów. Wiedząc kim my jesteśmy (poprzez nasze lokalne
dziedzictwo i historię regionu) będziemy mogli lepiej poznać naszych
„europejskich sąsiadów”. Centralizując
nasze spostrzeżenia poprzez wystawę, broszurę, stronę internetową
prześledzimy nasze wspólne cechy i różnice.
Zaskakujące jest ile cech mamy wspólnych jeżeli chodzi o
lokalną historię. W projekcie bierze udział aż 7 państw co znacznie
wzbogaci i urozmaici wymianę doświadczeń, a także pozwoli spojrzeć na
Europę ze znacznie szerszej perspektywy.
Wizyta w Rumunii
Pierwsza wizyta w Rumunii w miejscowości Hirlau miała miejsce w dniach
10-16.10.2012. Szkołą partnerską jest liceum
ogólnokształcące Colegiul National „Stefan Cel
Mare”
Typ projektu: Wszechstronny Partnerski Projekt Szkół
Tytuł projektu: Historical Heritage Helps Building Europe. (Dziedzictwo historyczne pomaga budować Europę.)
Kwota przyznanego dofinansowania wynosi 20000 Euro.
Program projektu był realizowany w dwóch kolejnych latach szkolnych - 2012/2013 i 2013/2014.
Miał na celu poznanie zwyczajów, kultury i historii regionów, w których położone są szkoły partnerskie. Dzięki wymianie uczniów i wspólnej pracy oraz nauce można lepiej się poznać i zaprzyjaźnić . Jednym z założeń projektu jest niwelowanie różnic pomiędzy narodami jak również promocja regionu. Historia i geografia to znakomite dziedziny, gdzie poprzez odkrywanie uczestnicy mogą dowiedzieć się ciekawych rzeczy o krajach partnerskich, jak również dokonać porównania ze swoim krajami ojczystymi. Jest to również doskonała lekcja języka angielskiego.
Kraje biorące udział w projekcie to : Rumunia, Bułgaria, Turcja, Francja, Włochy, Polska, Niemcy.
Cele szczegółowe Programu Comenius:
• rozwijanie wśród młodzieży i kadry nauczycielskiej wiedzy o różnorodności kultur i języków europejskich oraz zrozumienia jej wartości;
• pomaganie młodym ludziom w nabyciu podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych niezbędnych dla rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego
Cele operacyjne Programu Comenius:
• poprawa pod względem jakościowym i ilościowym mobilności, w której uczestniczą uczniowie i kadra nauczycielska z różnych państw członkowskich;
• poprawa pod względem jakościowym i ilościowym partnerstwa pomiędzy szkołami z różnych państw członkowskich, tak aby objąć wspólnymi działaniami oświatowymi w okresie trwania programu przynajmniej 3 tysiące uczniów;
• zachęcanie do nauki nowożytnych języków obcych;
• wspieranie tworzenia innowacyjnych treści, usług, metodologii uczenia oraz praktyk w zakresie uczenia się przez całe życie;
• wzmacnianie jakości i wymiaru europejskiego kształcenia nauczycieli;
• wspieranie poprawy metod dydaktycznych i zarządzania.
W projekt było zaangażowanych 24 uczniów i 3 nauczycieli naszej szkoły.
Zrealizowane zadania projektu
W ramach realizacji projektu odbyło się siedem wizyt roboczych, w której uczestniczyli nauczyciele języka angielskiego i historii oraz uczniowie z wszystkich siedmiu państw.
• harmonogram spotkań przedstawiał się następująco:
Rumunia – X 2012r.
Bułgaria – III 2013r,
Turcja - V 2013r,
Francja - IX 2013r,
Polska – XI 2013r,
Włochy - III 2014r,
Niemcy – V 2014r.
Najważniejsze zadania zrealizowane podczas prac projektu:
- Opracowanie logo projektu,
- Zaprojektowanie i sukcesywne uzupełnianie strony internetowej projektu,
- Opracowanie kartek świątecznych i noworocznych w języku angielskim,
- Opracowanie ośmiojęzycznego słownika obrazkowego z zakresu historii /kultury/tradycji/przemysłu/ geografii regionów w których znajdują się szkoły partnerskie,
- Opracowanie katalogu zabytków z regionów w których znajdują się szkoły partnerskie wraz z opisem w języku angielskim,
- nawiązanie kontaktów internetowych między uczniami szkół uczestniczących w projekcie.
- Przygotowanie lekcji historii w języku angielskim
- Napisanie i odegranie sztuki teatralnej przedstawiającej życie patronki naszej szkoły wraz z tańcami średniowiecznymi, walką rycerską wynajętych statystów i odpowiednią oprawą choreograficzną,
- pokaz strojów ludowych z siedmiu krajów,
- wystawa fotografii o tematyce historycznej (zdjęcia wykonane przez uczniów),
- wywiady z mieszkańcami regionu Segre we Francji,
- nauka tańców tradycyjnych z wszystkich krajów biorących udział w projekcie,
- stworzenie kalendarza zawierającego powiedzenia charakterystyczne dla kultury regionów szkół zaangażowanych w prace projektu,
- zredagowanie i przetłumaczenie na język angielski zbioru legend i podań regionalnych, jak również opatrzenie go stosownymi rycinami,
- stworzenie udźwiękowionego przewodnika filmowego po charakterystycznych zabytkach najbliższej okolicy,
- przetłumaczenie na język angielski i nagranie popularnych kolęd,
- przygotowanie i zrealizowanie tygodniowej wizyty wszystkich partnerów w Polsce (wycieczki, muzea, noclegi, wyżywienie, program w szkole),
W projekt było czynnie zaangażowanych prawie 70 uczniów i większość nauczycieli. Ustalone zadania zostały rozdzielone między uczniów i były realizowane na bieżąco.